sâmbătă, 1 octombrie 2016

Cheia ieşirii din criza educaţiei

Cum scriu chinezii cuvântul criză?  Avem două caractere: unul care înseamnă pericol şi celălalt care înseamnă oportunitate. Această combinaţie, pericol şi oportunitate, ne poate da cheia ieşirii din criza educaţiei.

Începutul crizei 
Primii roboţi industriali, născuţi în 1954, au dus la creşterea eficienţei din industrie, precum şi la reducerea numărului de oameni de pe liniile de asamblare. 

De atunci prin creşterea puterii microcipurilor roboţii au devenit tot mai abili în a fura noi si noi JOB-uri. 

Un exemplu recent
Şi vorbim în prima fază de “democratizarea” meseriei de taximetrist. 
Prin UBER oricine, întreprinzător sau şomer, poate să facă cam ce făcea pe vremuri un taximetrist. Dar pasul următor, anunţat chiar de UBER, va fi atunci când practic nu va fi nevoie de nici de şofer. Vorbim de maşinile autonome care înseamnă lipsa şoferului.

Si de aici de fapt am vrut sa arăt, prin puterea exemplului, că  Şcoala de şoferi va dispărea. 

Deci acuma daca avem un conflict între taximetriştii care se opun progresului (precum pe vremuri sindicatele) adus de UBER ce ne aduce viitorul?

Dar dincolo de această metafora cu Şcoala de şoferi multe alte şcoli o să dispară. 
Şi aici am arătat doar de roboţi care fura JOB-uri specifice celor din clasa muncitoare, din era industrială .......dar nu am vorbit de ....

Învatarea automatizată 
Un profesor poate sa citească 10.000 de lucrări în 40 de ani de carieră iar un medic oftalmolog poate vedea 50.000 de ochi. 
Dar o maşină poate citi milioane de lucrări şi poate vedea milioane de ochi în câteva minute. 

Este foarte clar că nu putem concura cu maşinile nici dacă mergem la cele mai renumite sau la cele mai scumpe şcoli din lume...si nici dacă, spre norocul nostru, avem un IQ mai mare de 170.

Să revenim la modelul de Educatie 3D
Din cele aratate mai sus e clar că nu avem ce face doar cu o educaţie pe lăţime, liniară, de masă. Scolile de soferi o sa dispara. 
Si doresc sa spun ca Şcoala de şoferi  nu este doar o simplă metaforă pentru dispariţia altor şcoli. 
Şi tot din cele arătate vedem că nici meseria de profesor sau de medic, adică acele meserii numite liberale, centrate cunoaştere, pe individ, nu au viitor. 

Şi unde este totusi oportunitatea în educaţie?
Ne explică Anthony Goldbloom,  speaker TED
Este nevoie, spune Anthony Goldbloom să vezi nişa de piaţă şi să vezi şi să înveţi doar acele lucruri pe care maşinile nu le pot face.

Concluzie
Oportunitatea de a face un sistem educational 3D pare în prezent că nu există dar în realitate este mult mai mare decât criza însăşi din educaţie. Lumea devine din ce în ce mai complexă şi în locul unui sistem educaţional croit să conducă la măreţia societăţii capitaliste avem nevoie de un nou sistem educaţional pentru societatea post-capitalistă.