duminică, 13 martie 2016

Radu-Constantin Cioaric: The first 21st Century University

TED a devenit, cu siguranță, una dintre cele mai populare și folosite surse de educație non-formală de calitate din lume. În prezent există, în mediul online. peste 2000 de discursuri în format digital, însumând uluitorul număr de 1 miliard de vizualizări. Globalizarea conceptului a adus cu sine și o dezvoltare si expansiune radicale. Astfel au apărut și proiecte precum TEDed sau TEDx, evenimente organizate independent.

Știind toate acestea, ne punem întrebarea „Ce este TED si cum a apărut această inițiativă?”. Totul a început acum 32 de ani, într-o universitate din America. La acel moment, TED (Technology Entertainment Design) era conceput ca și o serie de discursuri oferite de specialiști tinerilor, în cele 3 domenii. Întrucât evenimentul nu a fost profitabil, a urmat o pauză de 10 ani. După această perioadă de timp, TED a devenit o serie de evenimente exclusiviste, ce avea la baza „ideile ce merită transmise” (Ideas worth spreading). 

În 2006, echipa TED decide să facă ceva îndrăzneț si periculos pentru stabilitatea financiară a proiectului. Aceștia decid să creeze un podcast și un website pe care să posteze înregistrări ale discursurilor TED, care să poată să fie vizualizate de oriunde, gratuit. De ce a fost această decizie atăt de riscantă? Tocmai pentru că, punând la dispoziția lumii întregi materialele TED in mod gratuit, exista șansa ca evenimentele in sine să nu mai fie atât de populare, lumea alegând varianta comodă și ieftină de a le viziona online, fapt ce ar determina un colaps financiar. Ceea ce s-a întâmplat a șocat întreaga comunitate: nu numai că publicarea videoclipurilor nu a scăzut popularitatea evenimentelor în sine, dar a rezultat într-o explozie de reacții pozitive, de entuziasm și de implicare. În ciuda a ceea ce se credea, diversitatea celor ce au vizionat și au reacționat la materiale a depășit orice așteptări. Astfel, echipa TED și-a dat seama de ceva incomensurabil de important: OAMENII IUBESC SĂ ÎNVEȚE! În această manieră a început politica de dezvoltare durabilă a discursurilor marca TED. 

Intrând într-o zonă total nouă, cu o concurență acerbă, a fost necesară o schimbare de atitudine. Astfel s-a pus întrebarea „Ce face o filmare să devină virală?”. Unul din cele mai importante aspecte este modul în care informația transmisă empatizează cu publicul. Cel mai ușor mod de a câștiga simpatia publicului este prin atingerea unor corzi sensibile care să creeze un impact în adevăratul sens al cuvântului. Și ce mod mai bun de a face asta decât povestind Împărtășind experiențe, rezonând cu publicul, întelegându-l. 


O altă problema ridicată de noul format de transmitere a informațiilor a fost reprezentat de modalitatea de captare si menținere a atentiei publicului. În vremuri în care omul a devenit atât de distras de nenumăratele activități și ispite e tot mai greu să creezi conținut de calitate, care să fascineze publicul. În consecință, discursurile marca TED au la bază 3 mari idei: 
1. Start strong
Fără introduceri lungi și derutante, fără prezentatori, intrându-se, cum ar spune românul, direct in pâine. 
2. Keep it simple and clear
Mesajul trebuie să fie accesibil pentru toată lumea. Astfel, limbajul folosit trebuie să fie unul adaptat, ușor de înțeles. 
3. Keep your story interesting
Cei ce vizionează discursurile trebuie să fie în permanență captivați de substanța acestora, intensă și interesantă. 

Ok, dar cum ajung aceste materiale la cei interesați? Pentru aceasta, TED a introdus conceptul de „superspreaders”, persoane populare, cu mii de fani pe rețelele de socializare, care să transmită cultura promovată de TED. Curând, TED nu mai era doar un proiect. Devenise o comunitate. Globalizarea acesteia, apărută imediat ca și consecință a popularității, a ridicat câteva probleme noi. Cum avea de gând TED să transmită informațiile in diferite țări și în diferite limbi? Echipa nu își putea permite angajarea atător translatori. În această ordine de idei, voluntariatul a apărut ca un înger salvator. Cu ajutorul unei platforme speciale, mii de voluntari din diferite țări au participat simultan la traducerea discursurilor într-o varietate foarte vastă de limbi. De asemenea, evenimentele aveau încă o rază destul de restrânsă de organizare. Astfel a fost creat, în paralel, conceptul de TEDx, eveniment TED organizat indiferent de cel original, folosind totuși aceeași idee de bază: ideile ce merită transmise. 


Ce reprezintă TED, până la urmă? TED este un concept. O idee revoluționară ce prinde viață prin intermediul voluntarilor și a oamenilor de cultură ce doresc să își împărtășească experiențele și înțelepciunea cu oameni din toată lumea. O modalitate de a oferi oamenilor o educație completă, de calitate, oferită de specialiști. 
Radu-Constantin Cioaric
Content Producer TEDxBrasov
TED nu este o instituție școlară, dar reușește să educe și să modeleze caractere. Deci...ce este TED, până la urmă? TED este o privire spre viitor. Un pas înainte în tot ce ține de educație. 
Un pas înainte în tot ce ține de îmbinarea culturii actuale cu învățaturile deja existente. 

TED reprezintă și promovează ce orice școală ar trebui să o facă: promovează valorile, educația nonformală și, nu în cele din urmă, o lărgile a orizontului, a perspectivei învățării și a transmiterii informațiilor.