miercuri, 16 martie 2016

Dragoș Arnăutu, arhitectul care pune România pe hartă

Este Dragoș Arnăutu, arhitectul român care a atins culmile succesului prin pasiune, 
multă muncă și ambiție. 
“Mă trezesc în fiecare dimineață cu zâmbetul pe buze și convingerea că munca mea de azi contribuie la sustenabilitatea zilei de mâine.” 

Într-un interviu acordat TEDxBrașov, Dragoș ne destăinuie parcursul lui până la a ajunge renumit în domeniul său, lucrând la Institutul de Cercetare Passivhaus din Germania la proiecte pentru Europa, SUA, Australia și Emiratele Arabe Unite. 

Aceasta este povestea omului care creează, inspiră și nu uită să zâmbească. 

1. Ne-ai putea face o scurtă prezentare a carierei tale? 
Am 31 de ani, sunt arhitect și în prezent lucrez la Institutul de Cercetare Passivhaus din Germania. M-am alăturat acestei echipe de oameni deosebiți în 2012 și profesez în calitate de consultant energetic, trainer și certificator de clădiri pasive. 
Am studiat arhitectura în cadul Universității Tehnice din Cluj-Napoca, încercând mai mereu să integrez în proiectele mele concepte pasive de utilizare a energiei solare. Cred cu tărie că arhitectul poate crea acea formă, care distribuie, potenţează şi exploatează fluxurile energetice generate de radiaţia solară, vânt şi lumină. 

2. Cum a început totul? 
Povestea e o comedie tragică și are ingredientele necesare pentru a pune de o carte bună. Lăsând contextul la o parte, demersurile mele academice în direcția clădirilor pasive s-au conturat în Cluj și s-au fructificat odată cu obținerea bursei de cercetare MOE din partea Fundației Federale Germane de Mediu (Deutsche Bundesstiftung Unwelt). 
Am avut oportunitatea de a alege Institutul Passivhaus ca destinație și nu regret că am făcut-o. 
Acum lucrez la proiecte pasive în Europa, SUA, Australia și Emiratele Arabe Unite. Totodată îmi face mare plăcere să pregătesc profesional oamenii interesați în strategiile de proiectare pasivă și să împart cu ei cunoștințele acumulate până acum. 

3. Ce te motivează în ceea ce faci? 
Mă trezesc în fiecare dimineață cu zâmbetul pe buze și convingerea că munca mea de azi contribuie la sustenabilitatea zilei de mâine. Relaţia clădire – energie utilizată, este rezultatul unei ecuaţii cu trei variabile: iluminarea naturală, încălzirea pasivă, precum şi răcirea pasivă. Am decis să mă concentrez asupra acestor trei factori pasivi, deoarece manifestă o influenţă majoră asupra formei arhitecturale. 
Integrarea cerinţelor tehnice şi funcţionale ale arhitecturii pasive într-un concept estetic satisfăcător este atât o provocare cât şi o oportunitate. Mi-am propus să aduc o contribuţie activă în direcţia atingerii acestui scop. 

4. Care este visul tău principal? 
Să trăiesc într-o lume în care fiecare om își asumă responsabilitatea pentru amprenta pe care o lasă mediului. Fiecare din noi suntem responsabili pentru diverse aspecte ale vieții noastre cotidiene, profesionale, sentimentale etc. Deși în țara noastră nu este catalogată drept boală contagioasă, responsabilitatea este din păcate transmisibilă. Se dă foarte ușor și după caz se scapă foarte greu de ea. Cei care au jucat leapșa când erau mici știu despre ce vorbesc. Leapșa nu era un simplu joc, era de fapt un antrenament pentru fuga de responsabilitate practicată de adulti. 
Clădirile pot servi la reconcilierea relaţiilor omului cu mediul înconjurător. Efectul, deşi noncuantificabil, al realizării unei clădiri care ajută omul să redescopere această relaţionare cu mediul, până la punctul în care înţelegerea duce la asumarea responsabilității și la acţiune, ar putea avea un impact indirect, mult mai puternic asupra mediului, decât impactul direct al captării şi conservării energiei. 

5. Dacă ar fi să dai timpul înapoi, ce ai face diferit? 
Nu cred că aș schimba cursul vieții mele, dar aș încerca să mă bucur mai tare de momentele frumoase prin care am trecut și sa nu pun la suflet supărările. Asta e o convingere personală și mă bucur că acum, la 31 de ani am ocazia să o pun în practică zi de zi. 

6. Unde te vezi peste 10 ani? 
Îmi plac surprizele, de aceea prefer să nu mă gândesc așa departe. Vreau doar să-mi păstrez sănătatea și zâmbetul pe buze. 

7. Un sfat sau un gând pentru români? 
 Fiți responsabili, oameni buni!

Andrea Bocskor 
Content Producer TEDxBrasov