vineri, 25 noiembrie 2011

Despre: Liderul Mondial de Mâine


Filmul postat azi este cu un intelectual din India.
Nu stiu daca a avut ocazia sa se intalneasca cu Mircea Eliade.
Stiu ca are ocazia sa se intalneasca cu tine azi.
De ce fac o asemenea afirmatie?
Deoarece tu si cu mine, noi impreuna, avem foarte multe de schimbat.
Nu ma refer la haine. Hainele cum spunea Steve Jobs sunt ultimele care ne intereseaza.
Eu ca si tine sunt intersat sa schimb conceptii.
Fac o precizare: Nu sunt interesat sa schimb conceptiile copiilor.
Asta este doar conceptia educatorilor.
Eu sunt interesat sa-mi schimb doar propriile mele conceptii.
Altfel spus: schimbarea vine din interior si nu din afara.
Este desigur o conceptie care se opune sistemului educational creat de Bismark.
Sistemul B. care functioneaza si acuma a fost creat in sec. 19.
Noi acuma suntem in sec. 21.
Iata de ce cand vorbesc de sistemul de la YAMY sunt catalogat astfel:
“A da…tu doresti ceva asemanator cu Waldorf”.

Intr-un fel o asemenea apreciere ma maguleste.
Imagineaza-ti ca vine cineva din epoca de piatra si te maguleste. Te simti foarte bine in pielea ta. Cei care intr-adevar cunosc sistemul Waldorf spun ceva diferit. Ei spun ca intre sistemul YAMY si sistemul Waldorf exista clar o diferenta. Apreciez foarte mult si acest punct de vedere. Tin minte ca la un moment dat am primit foarte multe e-mail-uri. Scapase un virus in retea si oamenii ma bombardau cu rugaminti. Ma rugau sa nu mai trimit e-mailuri cu porcarii. Cativa din reteua mea de prieteni s-au prins in ce situatie am intrat. Fiecare in felul lui ma sfatuia ce sa fac. Va pun ca nu am facut chiar nimic. Problema a disparut aproape de la sine asa cum am si anticipat. Doream sa spun doar ca perceptii nazdravane se nasc la tot pasul. Si din acest motiv avem nevoie, cred eu, si de putina iarba verde ca sa respiram aer curat.
Avem nevoie si de cultura ca aceasta iarba sa creasca in mod armonios.
Si vine acuma acest om de cultura indian ("vine" la YAMY) si ne povesteste despre puterea soft. Puterea soft e un concept modern in lidership.

A aparut in fapt prin anii `60 sub numele de Flower Power.
In prezent asistam la o mega-tranzitie in arta de-a conduce o societate. Ca aceasta societate este un SRL, un ONG, o tara, o uniune, etc. nu conteaza. A propos: cum va explicati succesul fenomenal a lui Steve Jobs? Va spun eu ca e mai greu de explicat dar e foarte usor de inteles daca-l privesti din perspectiva gandirii indiene pe care a urmat-o cu consecventa.
Dar sa mergem in continuare.

Si din perspectiva durerilor de azi noi avem o conducere nu tocmai buna....de asta nu mergem si mai mult stam. Adica in societate avem ceva ca o discutie intre un olog si un schiop. Ei se intalnesc. Intreaba orbul: Ei cum merge. Si ologul spune: Precum vezi. Deci: liderii de azi nu vad. Din acest motiv liderul este un ceva pe cale de disparitie.

Intelectualul indian dr. Shashi Tharoor care a fost considerat la Forumul economic mondial de la Davos, din 1998, drept un „Lider Mondial de Mâine” spune in discursul TED postat ca peisajul conducerii actuale este depasit.
Si are foarte multa dreptate. Eu insumi am fost nevoit sa rup relatiile mele cu conducatori pe care pana ieri ii consideram peste media nationala ca sa zic asa. Dupa expresia dr. Shashi Tharoor pot sa spun despre mine ca am intrat in noua era TED.
Aceasta era este era informatiilor.
Filmele pe care urmeaza sa le producem impreuna cu si pentru copii probabil ca o sa semene foarte mult cu filmele facute Bollywood.
Pana la un anumit punct eram constient ca in filmele mele trebuie sa introduce si muzica.
Si am introdus muzica. Vezi muzica din filmul cu Briose.
Numai ca dr. Shashi Tharoor spune…….ca sa ai putere soft trebuie sa folosesti si mai multe mijloace. Acuma ma simt incurajat si o sa introduc in cursul de gatit si dansul.
Asta nu o sa fie greu. Ariana, nepoata mea, la 3 ani si jumatate chiar ma corecteaza cand dansez. Spune asa: baietii cand danseaza nu pun mainile pe solduri. Asta fac doar fetele. Baietii danseaza asa. Si imi arata. Asa ca stii sa interactionezi cu copii ei spun lucruri remarcabile de o extraordianra profunzime. Eu nu cred ca si Virgil Iantu ca ei spun lucruri traznite. Eu cred doar ca omul care nu are deschidere mintala are impresia ca ei copiii fabuleaza sau spun bancuri. Ei spun pur si simplu adevarul. Si eventual atunci cand noi radem de ei…..noi radem de noi insine. Problemea e doar ca nu constientizam asta. Daca am constentiza am fi noi trazniti. Viitorul in educatie nu e asadar undeva in trecut.

Noi avem nevoie intr-adevar de acel „Lider Mondial de Mâine”. Si un alt indian, un reputat cercetator in domeniul educatiei, Sugata Mitra ne arata ce inseamna de fapt aceasta putere soft si ce inseamna de fapt conceptual de educatie minim invaziva.
Este ceva fenomenal ce pot oamenii in acest copiii lui Sugata Mitra sa realizeze daca sunt bine condusi. De fapt ei nu sunt codusi si toata educatia functioneaza dupa principiul auto-organizarii. Dar ma opresc deja aici deoarece scopul era doar sa amintesc de postarea filmului cudr. Shashi Tharoor vorbind de „Liderul Mondial de Mâine”. Click aici.